Logo Crossweb

Logowanie

Nie masz konta? Zapomniałem hasła

Przypomnij hasło

close Wypełnij formularz.
Na Twój adres e-mail zostanie wysłane link umożliwiający zmianę hasła.
Wyślij

Jak Asystent Google może rozwinąć Twój biznes?

Jerzy Biernacki , 24 kwietnia 2019
Jak Asystent Google może rozwinąć Twój biznes?

Asystent Google zmienia oblicze biznesu (więcej o tym możesz przeczytać w ostatnim artykule). W poniższym tekście chciałbym zabrać Cię o krok dalej i przedstawić w jaki sposób można stworzyć własne rozszerzenie na Asystenta oraz jakie możliwości otwiera przed Twoją firmą taka integracja.


Asystent Google jest obecny w każdym obszarze życia - użyj go by dotrzeć do klientów


Obecnie istnieje ponad miliard urządzeń zintegrowanych z Google Asystentem. Są to smartfony, inteligentne głośniki, słuchawki, telewizory, zegarki, akcesoria smart home… lista wydłuża się co dzień. Integracja z Asystentem Google pozwala Ci być zawsze tam, gdzie są Twoi klienci i służyć im pomocą dokładnie wtedy, gdy tego potrzebują.


Zamawianie produktów, planowanie spotkań, udzielanie pomocy, czy szybki dostęp do treści - to tylko ułamek tego, co umożliwia nam Asystent Google. Niezależnie od profilu działalności Twojej firmy, narzędzie Google jest w stanie pomóc Ci osiągnąć więcej.

Poniżej przedstawię sporo przykładów wykorzystania Asystenta w biznesie. Najpierw jednak wyjaśnię pokrótce, z czym wiąże się napisanie własnego rozszerzenia dla Google Assistant.


Jak stworzyć Akcję dla Asystenta Google?


Akcje Google pozwalają na rozszerzenie funkcjonalności Asystenta o własne aplikacje umożliwiające interakcje klientów z Twoją firmą za pomocą urządzeń zintegrowanych z Asystentem. Platforma działa w chmurze, co oznacza, że żadna z akcji nie jest zainstalowana bezpośrednio na urządzeniu.


Takie rozwiązanie jest niezwykle wygodne zarówno dla programistów, jak i użytkowników. Eliminuje ono problemy typowe dla aplikacji mobilnych czy desktopowych, t.j. obsługę starszych wersji sprzętu, mechanizmy aktualizacji itp. Ponadto, uruchomienie akcji sprowadza się do wydania prostej komendy głosowej „OK, Google” i nazwania akcji, którą chce się wywołać.


Akcje Google są łatwiejsze w implementacji niż aplikacje webowe czy mobilne. Posiadają też ustandaryzowany interfejs, co likwiduje konieczność projektowania UI.


Ekosystem stworzony przez Google wokół akcji jest bardzo rozbudowany. Dostępne narzędzia i algorytmy uczenia maszynowego wykonują za nas większość najcięższej pracy - tłumaczy mowę na tekst i tekst na mowę, rozpoznaje intencje użytkownika (!) i wybiera najlepszą ścieżkę rozmowy. Aby umożliwić narzędziom identyfikację intencji rozmówcy, nie trzeba podawać wszystkich możliwych kombinacji słów - algorytmy działają również wtedy, gdy użytkownik nie podaje sformułowań identycznych z frazami podanymi w konsoli. Najważniejszym z tych narzędzi jest zdecydowanie Dialogflow, który umożliwia rozumienie naturalnego języka (NLU). Większość magii dzieje się właśnie za jego pomocą.


Jednym z najtrudniejszych elementów procesu tworzenia akcji jest projektowanie doświadczenia autentycznej konwersacji, która byłaby zarówno merytoryczna jak i przyjemna w odbiorze. To zadanie wymaga dogłębnej znajomości możliwości, ograniczeń i wytycznych dotyczących platformy Actions on Google.


Kolejnym wyzwaniem jest napisanie kodu odpowiedzialnego za logikę biznesową. Jest on odpowiedzialny za dostarczanie treści, wykonywanie operacji i integrację z usługami zewnętrznymi. Logika jest obsługiwana przez aplikację backendową nazywaną w tym kontekście Fulfillmentem. Fullfillment odbiera żądania od Asystenta, przetwarza je i generuje odpowiedzi. Może być napisany w dowolnej technologii, która umożliwia integrację z API Google. Istnieją również SDK dla języków Node.js i Java/Kotlin, które dodatkowo ułatwiają implementację.


Najpopularniejsze zastosowania Asystenta Google


Przyjrzyjmy się na chwilę kilku popularnym scenariuszom, które pokazują, jak wiele zastosowań biznesowych posiada Asystent Google.


1. FAQ — Najprostszym możliwym scenariuszem jest inteligentna baza wiedzy, czyli bot odpowiadający na pytania klientów dotyczące usług lub produktów Twojej firmy.

Przykłady: Visa Guru, Pringles.


2. Obsługa klienta — Asystent Google to świetny sposób na przejęcie części pracy od zespołu supportu Twojej firmy.

Przykłady: Bank of America, Mr. Spring, AGL, U. S. Bank.


3. Składanie zamówień — Taksówka, kawa, pizza czy kwiaty... Zamówienie produktów i usług przez Asystenta Google to kwestia kilku chwil.

Przykłady: Uber, Starbucks, Domino’s Pizza, 1–800-Flowers.


4. Zakupy — Asystent Google umożliwia głosowy wybór produktów i dokonanie zakupu bez użycia rąk.

Przykłady: Asda, Fred Meyer, Ticketmaster, Fandango, eBay.


5. Informacje — Sprawdzanie lotów, jakości powietrza czy pogody za pomocą krótkiej komendy głosowej.

Przykłady: Singapore Airlines, World Air Quality Index, AccuWeather, Itcher.


6. Multimedia — Asystent pozwala na słuchanie i sterowanie odtwarzaniem usług streamingowych audio i video, w tym również audiobookami czy muzyką medytacyjną.

Przykłady: Spotify, Netflix, YouTube, Google Play, Disney, StoryCastle, Headspace.


7. Listy, zadania, notatki — Asystent Google umożliwia szybki dostęp do list zakupów, zadań, czy notatek.

Przykłady: Todoist, Evernote, Trello, Timesheets Companion.


8. Instrukcje — Najpopularniejszy scenariusz w tej kategorii to prawdopodobnie przepisy kulinarne i plany treningowe. Asystent Google może jednak dostarczać szybkich, prostych instrukcji i wskazówek dotyczących większości codziennych czynności - od farbowania włosów po kąpiel noworodków.

Przykłady: Tasty, Fitness Buddy, Clairol Color Expert, Johnson’s.


9. Komunikacja i social media — Asystent może wysyłać wiadomości, odpowiadać na e-maile, dodawać posty na portalach społecznościowych, a nawet… umówić Cię na randkę.

Przykłady: WhatsApp, Twitter, Viber, Sonus Mail, Only One.


10. Lokalizacja — Pomóż swoim klientom znaleźć Twoją firmę! Asystent pozwala na wyszukanie najbliższych placówek twojej firmy, restauracji, salonów kosmetycznych, a nawet zwierząt czekających na adopcję.

Przykłady: OCBC Bank, Hipster Cat, Sunfish Events, Petfinder, MetLife.


11. Rezerwacje — Restauracja, fryzjer, sport, fitness - usługa Reserve with Google pozwoli Twoim klientom na rezerwację miejsca przez Asystenta Google. Istnieje również spora ilość aplikacji agregujących lokale, dzięki którym umożliwisz rezerwację w twojej placówce przez Asystenta bez konieczności pisania własnej akcji.

Przykłady: Appointy, Booksy, MINDBODY, Tiqets, TripAdvisor.


12. Smart home — Użycie Asystenta Google to naturalny i intuicyjny sposób na zarządzanie urządzeniami Smart Home, np. oświetleniem, kinem domowym czy odkurzaczem. Rozwiązanie sprawdza się również w branży motoryzacyjnej: Lexus, Mercedes czy Volvo pozwalają swoim klientom na zdalne, głosowe sprawdzanie poziomu oleju czy włączanie ogrzewania w samochodzie.

Przykłady: Philips Hue, Harmony, Nest, Roomba, Volvo on call, Mercedes me.


Powyższe przykłady to jedynie przedsmak tego, do czego może posłużyć nam Asystent Google w biznesie. Rozwiązanie może usprawnić praktycznie każdą czynność, która oparta jest o interakcję z klientami.


Jak zarabiać na Akcji Google?


Istnieje kilka sposobów bezpośredniego zarabiania na Akcjach. Jeśli jest to rozszerzenie lub kolejny interfejs dla Twoje usługi premium, możesz wykorzystać mechanizm łączenia kont (Account Linking), umożliwiający autoryzację. Istnieje również możliwość integracji płatności za pośrednictwem Google Pay, umożliwiającej użytkownikom na płacenie za dostęp do funkcji premium bezpośrednio przez Asystenta.


Wspomniana wyżej integracja Google Pay usprawnia również proces dokonywania zakupów. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie chcesz integrować płatności przez Google Pay, możesz z łatwością obsłużyć tylko pierwszą część transakcji w Asystencie, a gdy użytkownik jest gotowy do dokonania płatności, przekierować go do aplikacji webowej automatycznie otwieranej w przeglądarce na telefonie użytkownika.


Płatności online to nie jedyny sposób na uzyskanie korzyści biznesowej. Asystent może przynieść zysk, umożliwiając użytkownikom prostszy interfejs interakcji z usługą, znajdowanie lokalizacji firmy lub po prostu zwiększanie rozpoznawalności marki. Dobrze przygotowane akcje mogę być nie tylko użyteczne ale również stanowić świetną kampanię marketingową, jak np. prognozy alergii Zyrteca czy instrukcje kąpieli noworodka Johnsona.


***


Google Assistant otwiera Twojej firmie szereg możliwości na dotarcie do klientów. Jednocześnie, tworzenie akcji jest prostsze i szybsze niż pisanie aplikacji mobilnych, webowych czy desktopowych. Zacznij małymi krokami: Wymyśl prosty scenariusz, stwórz swoją akcję i udostępnij ją w katalogu. Zapewniam - koszty będą niewielkie, a wyniki mogą przekroczyć Twoje oczekiwania!


***


Jeśli nasuwają Ci się pytania dotyczące rozwoju Akcji na Asystenta Google, możesz zadać je bezpośrednio autorowi artykułu pod adresem [email protected].


___________________________________


Artykuł powstał w ramach cyklu wpisów gościnnych, tworzonych we współpracy z naszymi klientami i partnerami.





Blog - najnowsze wpisy