Crossweb

Relacja z UX Poland 2016

, 30 kwietnia 2016
Relacja z UX Poland 2016
Podsumowując kwiecień, który był wyjątkowo intensywnym konferencyjnie miesiącem dla branży User Experience, nie sposób pominąć  UX Poland. Ta ważna konferencja o projektowaniu doświadczeń odbyła się w dniach 11-14 kwietnia w Warszawie. Przez pierwsze 2 dni miały miejsce warsztaty, 2 kolejne wypełnione były wykładami. W tym roku tematy skoncentrowane były wokół odpowiedzialności w projektowaniu.  Tak więc, z jednej strony pojawiała się problematyka mocno zahaczająca o tematy etyczne, skłaniająca do przemyśleń na czym polega rola User Experience Designera. A z drugiej projektowanie, ze szczególnym uwzględnieniem service design, dla instytucji charytatywnych. Jak zawsze kiedy jest mowa o UX nie mogło oczywiście zabraknąć inspiracji. Uczestniczyłam w 2 dniach konferencji kiedy odbywały się wykłady. Oto kilka tematów poruszonych przez prelegentów, które szczególnie mnie zainteresowały. Prezentacja Kendry Shimmell ''Outsourced: ''The New Future of Your Life?'' dotyczyła zjawiska outsourcowania coraz większej ilości zwykłych codziennych czynności aplikacjom oraz firmom, które przy użyciu aplikacji świadczą rozmaite usługi. Użytkownicy wyręczani są w praniu i prasowaniu, w wyprowadzaniu psa czy robieniu zakupów. Wg Kendry w rezultacie pojawia się wrażenie, że coraz mniej się żyje a coraz bardziej jedynie zarządza (za pomocą aplikacji) osobami wykonującymi te czynności. W sytuacji kiedy codzienne obowiązki wykonywane są przez kogoś innego traci się kontakt z rzeczywistością i można wręcz mieć wrażenie oszukiwania a nie życia "na prawdę". Oczywiście analizując tą kwestię to kluczowe jest to, w jaki sposób zaoszczędzony czas zostanie wykorzystany - czy faktycznie zostanie przeznaczony na coś konstruktywnego i wartościowego. Jeśli mowa o oszczędzaniu czasu - czy oby faktycznie outsourcowanie zawsze ma taki efekt? W tym momencie pojawiają się już kwestie ściśle związane z projektowaniem User Experience. Aby outsourcowanie faktycznie miało sens, aplikacje muszą być zaprojektowane tak, aby rzeczywiście rozwiązywały problem nie tworząc przy tym kolejnego - muszą oszczędzać czas i redukować pracę. Przykładowo podczas zakupów przez Internet, przygotowania i wielokrotne rozmowy z konsultantem na temat tego co należy dostarczyć, mogą zająć tyle samo czasu co pójście do sklepu i załatwienie sprawy osobiście. Rozwiązaniem może być  informacja w systemie o celu zakupów (czyli np. przepis) oraz preferencjach i alergiach użytkownika. Dzięki temu, osoby stojące za aplikacją mogą działać w imieniu kupującego i podejmować więcej decyzji np. o konieczności dostarczenia innego produktu. Kolejny przykład to aplikacja do zamawiania taksówek, w której zapisana jest informacja jak dokładnie należy podjechać pod wskazany adres, tak aby nie było konieczności powtarzania tej informacji za każdym razem. Kwestię personalizacji i przypisywania konkretnych informacji do profilu użytkownika poruszył także Wyatt Starosta w swojej bardzo nietypowej i zaskakującej prezentacji "Exposing the Hidden Choreography of Restaurant Hospitality" dotyczącej service design. Wayatt wraz z kilkom innym osobami odegrał scenki, przedstawiające obsługę klienta w standardowej restauracji oraz takiej z 3 gwiazdkami Michelina. Najlepsze restauracje w zakresie obsługi klienta wygrywają umiejętnością wykorzystania informacji, tych które goście podają, czasami także pomiędzy wierszami, oraz tych których nie podają wcale, ale są dostępne np. w sieci. Dzięki przypisaniu do profilu gościa pewnych danych nie zmusza się klienta powracającego do każdorazowego podawania pewnych informacji np. o alergiach. Bez wątpienia jest to duży plus. Jednak posunięcie się o krok  dalej tzn. wyszukiwanie w sieci informacji o kliencie, który zarezerwował stolik by móc wyprzedzić jego oczekiwania podczas wizyty, wg mnie u niektórych może już powodować pewien dyskomfort. Projektowanie usług zyskało zupełnie inny wymiar i nabrało zupełnie innej wartości w prezentacjach Jasona Ulaszek "An Undesigned World Abstract” i Andrzeja Woynarowskiego, który miał prelekcję wraz z Olgą Zawada pt. "How the Great Orchestra of Christmas Charity and its partners realize its projects online and offline". Prezentacja Jasona dotyczyła projektowania usługi wizyty w muzeum ludobójstwa w Ruandzie.  Celem tego projektu było zmiana muzeum upamiętniającego ludobójstwo w instytucję, która pomoże zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Natomiast prelekcja Andrzeja dotyczyła projektu - wykonanego we współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy - usługi wizyty w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie. Trzeba przyznać, że przy takich projektach rola projektanta nabiera zupełnie innego znaczenia. Link do prezentacji "An Undesigned World Abstract” Jasona Ulaszek: http://www.slideshare.net/ux4good/an-undesigned-world Ciekawy przegląd inspiracji  ze sfery Internet of Things  zaprezentował Avi Itzkovitch w ''The Invisible Interface: Designing the Screenless Experience''.  Technologia otacza nas, stając się częścią naszego życia i coraz częściej nie przejawia się obecnością ekranu. Brak wyświetlacza sprawia, że interakcja następuje bardzo płynnie, swobodnie i bez żadnych utrudnień. Dla designerów brak ekranu oznacza, że projektując interface muszą myśleć nieszablonowo i bazować na wykorzystaniu m.in. sensorów i możliwości uczenia się danego systemu.  Zastosowane rozwiązania często powodują, że po wyglądzie obiektu można wywnioskować informacje, które standardowo znalazłyby się na wyświetlaczu. Oto cześć z zaprezentowanych przykładów: Bardzo pozytywnie oceniane było także wystąpienie Macieja Płonka ''Across the corporate universe''. Tutaj link do prezentacji: http://www.slideshare.net/edisonda/across-the-corporate-universe-maciej-ponka-at-ux-poland-2016 Na koniec 2 dobre wiadomości:    

———



Blog - najnowsze wpisy

Geek Week Fest Kraków #7
30 maja 2017

To już 7 edycja Geek Week Fest w Krakowie. Odbędą się warszaty, barcampy i spotkania i co najważniejsze wstęp na wszystk