Ekonomia Społeczna 2020
CELE KONFERENCJI
Współczesne zmiany społeczno-ekonomiczne i związane z nimi wyzwania XXI wieku, również w sferze społecznej (m.in. starzenie się społeczeństw, bezrobocie, nierówności dochodowe i majątkowe, ubóstwo i wykluczenie społeczne, dyskryminacja, migracje) niosą ze sobą konieczność poszukiwania nowych, racjonalnych ekonomicznie i społecznie rozwiązań problemów społecznych, a także wzmacniania i wykorzystania kapitału społecznego oraz solidarności społecznej, co nie jest bez znaczenia również w aspekcie podnoszenia konkurencyjności gospodarki. Jednym z zadań ekonomii społecznej jest generowanie sposobów na ograniczenie skali problemów społecznych, których rozwiązania nie gwarantuje rynek ani działanie państwa.
W intensywnie rozwijającej się ekonomii społecznej ważnym pojęciem jest przedsiębiorczość społeczna. Jest to typ działań gospodarczych, których specyfika polega na odmiennym od tradycyjnego określaniu celu podejmowanych działań. Celem tym jest przede wszystkim tworzenie określonej wartości/ korzyści społecznej. Realizacja celów społecznych w oparciu o zasady rynkowe i rachunek ekonomiczny charakterystyczna jest głównie dla przedsiębiorstw społecznych. Są kluczowymi podmiotami spełniającymi założenia teoretyczne ekonomii społecznej. Rosnąca aktywność i znaczenie przedsiębiorstw społecznych w gospodarce, wpływ kreowanych przez nie innowacji społecznych na społeczności lokalne stają się obszarem coraz większego zainteresowania pracowników naukowych oraz praktyków w Polsce i w innych krajach.
Międzynarodowa konferencja naukowa „Ekonomia Społeczna 2020. Przedsiębiorczość społeczna wobec wyzwań XXI wieku – doświadczenia polskie i międzynarodowe” jest kolejną edycją konferencji organizowanych corocznie przez Katedrę Ekonomii i Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami naukowymi. Konferencja ma na celu:
- omówienie i przeanalizowanie współczesnych zagadnień teoretycznych oraz empirycznych odnoszących się do ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej
- upowszechnianie wyników badań i podzielenie się z innymi specjalistami przemyśleniami na temat najnowszych trendów, koncepcji, wyzwań i dylematów odnoszących się do przedsiębiorczości społecznej, obejmujących m.in. teorie i modele przedsiębiorczości społecznej,
- wpływ przedsiębiorczości społecznej na społeczności lokalne, endogeniczne i egzogeniczne uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości społecznej, praktyczne rozwiązania przyjęte w przedsiębiorczości społecznej
- stworzenie otwartego i inspirującego forum wymiany wiedzy oraz doświadczeń wśród uczestników konferencji: pracowników naukowych, praktyków, przedsiębiorców społecznych, przedstawicieli środowisk lokalnych i władz rządowych, osób rozpoczynających karierę naukową, doktorantów, studenckich kół naukowych.
TEMATY BADAWCZE
- Ekonomia społeczna i przedsiębiorczość społeczna versus wyzwania gospodarcze, społeczne i środowiskowe współczesnego świata
- Przedsiębiorczość społeczna jako droga do zmian społecznych i siła napędowa zrównoważonego rozwoju
- Wpływ przedsiębiorczości społecznej na społeczności lokalne
- Teorie i modele przedsiębiorczości społecznej
- Endogeniczne (wewnętrzne) i egzogeniczne (zewnętrzne) uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości społecznej
- Innowacje w przedsiębiorczości społecznej
- Kapitał ludzki i społeczny w przedsiębiorczości społecznej
- Przedsiębiorca społeczny – lider zmian
- Etyka i odpowiedzialność w przedsiębiorczości społecznej
- Formy organizacyjne przedsiębiorstw społecznych
- Finansowanie przedsiębiorstw społecznych
- Specjalizacja przedsiębiorstw społecznych
- Technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT) w działalności przedsiębiorstw społecznych
- Marketing przedsiębiorstw społecznych
- Kluczowe czynniki sukcesu przedsiębiorstw społecznych
- Współpraca przedsiębiorstw społecznych z organizacjami for profit
- Współpraca przedsiębiorstw społecznych z instytucjami publicznymi
- Edukacja w zakresie przedsiębiorczości społecznej