Logo Crossweb

Logowanie

Nie masz konta? Zapomniałem hasła

Przypomnij hasło

close Wypełnij formularz.
Na Twój adres e-mail zostanie wysłane link umożliwiający zmianę hasła.
Wyślij
<< przejdź do listy podcastów

#20 Jacek Santorski o psychologicznych aspektach pandemii

15.04.2020
00:47
Polski

Gościem dwudziestego odcinka mojego podcastu jest Jacek Santorski - psycholog, konsultant i wykładowca przywództwa w biznesie i psychologii zdrowia. Zajmuje się m.in. relacjami w świecie biznesu oraz związkiem pomiędzy psychologią przywództwa i efektywnością firm. Profesor honorowy Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, gdzie prowadzi Akademię Psychologii Przywództwa, wykładowca Uniwersytetu SWPS, przedsiębiorca. Były licencjonowany psychoterapeuta, w latach osiemdziesiątych współtwórca kierunku Psychologia Zdrowia na Uniwersytecie Warszawskim. Aktualnie prowadzi Akademię Psychologii Przywództwa i  projekty edukacyjne w zakresie zarządzania sobą, relacjami w gabinecie, w klinice, z pacjentem, oraz przedsiębiorczości dla lekarzy. Znany popularyzator psychologii w mediach, autor między innymi książek „Dobre Życie”, „Miłość i Praca” i „Determinacja” (współautor – Jakub Bączek).


Z Jackiem Santorskim rozmawiamy o psychologicznych aspektach pandemii i przymusowej izolacji oraz pracy zdalnej. Żyjemy w czasach ogromnej niepewności, strachu, negatywnych emocji, które nam towarzyszą. Mojego gościa pytam o to, jak radzić sobie z takimi emocjami i o to, jak z perspektywy psychoterapii postrzega obecną sytuację.

To serca i umysły ludzi czynią człowieka liderem, a nie decyzja właściciela czy rady nadzorczej” – podkreśla Santorski. „Zadaniem lidera, i w domu, i w pracy, jest zidentyfikowanie lęków i stresu ludzi, którzy są wokół niego. Tylko tak może okazać empatię i zrozumienie. Po pierwsze zarządzanie emocjami, a dopiero potem zarządzanie biznesem, pracą i relacjami pomimo tych lęków” - dodaje.


Liderzy, którzy w trudnych czasach, w czasach próby, utrzymują wysokie morale zespołu, robią trzy rzeczy: 3E. Pierwsze E to engagement. Najpierw słucham, co ludzi niepokoi i jakie mają obawy, a potem słucham, jakie mają rozpoznania zagrożeń i jakie widzą możliwości przebudowania się, przekierowania. Drugie E to explanation. W oparciu o wewnętrzne konsultacje, podejmuję bardziej arbitralne decyzje i określam priorytety – co zamykamy, co zmieniamy, co uruchamiamy, żeby wygrać w nowej sytuacji, ale też bardzo uczciwie to objaśniam. Przedstawiam wszystkie warianty, z tym najbardziej pesymistycznym włącznie. Trzecie E to expectations clarity, w ramach którego bardzo jasno i konkretne ustalamy, co będziemy robić” – mówi Santorski.


A na koniec jeszcze jedna ważna myśl: „Lider też potrzebuje empatii, te neurony lustrzane, nasze mózgi są głupie w tym sensie, że mózg nie wie czy jest mózgiem robotnika, czy mózgiem kapitalisty, czy jest mózgiem podwładnego, czy mózgiem przełożonego, czy jest mózgiem żony, męża czy dziecka. Nasze mózgi potrzebują rezonansu związanego z empatią”.


Zapraszam do wysłuchania całej naszej rozmowy.

Podobne podcasty