Rok 2025 zapowiada się jako kolejny krok w rozwoju HR, pełen innowacji, wyzwań ifascynujących wydarzeń, które będą miały
Motywacja, nowe technologie i słodycze
Wejściówki na siłownię, bilety do kina i dodatkowe dni wolne od pracy to już standard w koszyku benefitów w branży IT. Są jednak firmy, które starają się wyjść poza ten schemat. Dobrym przykładem jest zespół Netizens i ich nietypowy sposób motywowania pracowników. O tym, jak działa GoodieBox, opowiedział nam Adrian Leks, PR & Marketing Manager firmy.
[Iwona] Nie od dziś wiadomo, że firmy IT prześcigają się w pomysłach na nagrody dla swoich pracowników. Wy stworzyliście coś, czego nie ma chyba żadna inna firma. Jedyna w swoim rodzaju maszyna vendingowa robi u Was furorę. Możesz opowiedzieć, jak działa?
[Adrian] Najważniejsze jest to, że w naszym rozwiązaniu GoodieBox uczestniczą wszyscy pracownicy, bez względu na zajmowane stanowiska. System daje możliwość wyrażenia uznania dla współpracowników w sposób prosty i natychmiastowy. Jak to działa? To połączenie aplikacji mobilnej, wirtualnych punktów oraz właśnie maszyny vendingowej z prezentami komunikującej się ze smartfonem.
Zaczynamy od zainstalowania firmowej aplikacji. Podstawą całego systemu są wirtualne punkty, które wymienia się na jeden z kilkunastu produktów i gadżetów z maszyny vendingowej. W Netizens każdy pracownik na początku każdego miesiąca otrzymuje do rozdania pięć monet - neciaków. Przy pomocy smartfona może je wręczyć i tym samym podziękować swoim kolegom. Szybka forma podziękowania ma miejsce w świecie online. Natomiast otrzymaną od kolegi wirtualną monetę - również dzięki aplikacji - może od razu wymienić w maszynie na znajdujące się w niej przekąski, napoje i inne nagrody, np. bilety do kina czy kupon do wykorzystania w restauracji. Dodatkowo, administrator poprzez panel CMS otrzymuje powiadomienia z maszyny. Umożliwia mu to wgląd w statystyki dotyczące wszystkich przyznawanych i wykorzystywanych monet.
GoodieBox w całej okazałości!
[Iwona] Skąd wziął się pomysł na takie rozwiązanie?
[Adrian] Poszukiwaliśmy rozwiązania, które podniesie satysfakcję pracowników oraz sprawi, że osoba zatrudniona w firmie poczuje się realnie doceniona. To oczywiście też uatrakcyjnienie oferty pracy, bo dotychczasowe formy wymagały wsparcia w postaci czegoś ekstra. Jako software house musimy w tym aspekcie cały czas trzymać rękę na pulsie. W Netizens realizujemy w każdym miesiącu bardzo dużo projektów, dlatego system miał przede wszystkim dawać szansę każdemu na natychmiastowe odwdzięczenie się za pomoc oraz wsparcie. Dodatkowo miał wprowadzić element grywalizacji w firmie i zdecydowanie to zrobił. To wszystko miało odbywać się także bez ingerencji osób zarządzających firmą i tak jest do dziś.
Aplikacja w akcji.
[Iwona] Zagląda tutaj wielu programistów, opowiedz więc trochę o technologiach, jakie wykorzystaliście do stworzenia maszyny.
[Adrian] Firmowa aplikacja powstała zarówno na system iOS, jak i Android. W pierwszym przypadku zastosowaliśmy język Objective C, natomiast w drugim Java. Sama maszyna została wyposażona w nasze autorskie oprogramowanie, a półki w niej są otwierane dzięki komunikatom wysyłanym z aplikacji. Mamy jeszcze panel CMS, który otrzymuje powiadomienia z maszyny. Umożliwia to wgląd w statystyki dotyczące przyznawanych i wykorzystywanych neciaków. Panel połączony jest z firmowym intranetem.
[Iwona] Czy długo zajęło Wam przygotowanie i wdrożenie tego rozwiązania? Czy zaskoczyło Was coś podczas pracy? Jakie było największe wyzwanie?
[Adrian] Był to projekt wewnętrzny, który od początku miał być częścią firmowej aplikacji. Bardzo zależało nam, żeby wykorzystać w nim także maszynę vendingową, ponieważ tego typu urządzenia świetnie sprawdziły się już przy innych naszych wcześniejszych realizacjach. Pracę nad wdrożeniem całego rozwiązania trwały kilkanaście tygodni. System został wprowadzony u nas w listopadzie 2016 roku. Dostęp do niego otrzymali od razu wszyscy pracownicy Netizens, czyli ponad 50 osób. Możemy przyjąć, że pierwszy miesiąc użytkowania u nas w firmie był fazą testową. Już po tym okresie zobaczyliśmy, że inicjatywa spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem ze strony osób zatrudnionych i że był to strzał w dziesiątkę.
Zasłużona nagroda!
[Iwona] Jak bardzo popularne jest korzystanie z neciaków? Ile monet jest wykorzystywanych lub przyznawanych w skali miesiąca lub roku?
[Adrian] Przede wszystkim popularność GoodieBoxa w Netizens nie słabnie i dalej sprawia nam wszystkim ogromną frajdę. Od początku 2018 roku przyznaliśmy sobie już ponad 1100 neciaków, a maszyna była otwierana prawie 900 razy. Rekordzista - nasz web developer - w tym roku ma na swoim koncie dokładnie 64 wirtualne punkty. Popularne są zarówno półki z przekąskami, jak również półki premium, zarezerwowane już dla osób posiadających większą liczbę neciaków.
[Iwona] Nagrody są podzielone na kilka grup. Przybliż nam trochę ten temat i opowiedz, w jakich sytuacjach najczęściej przyznawane są monety.
[Adrian] Pracownicy mogą sobie podziękować między innymi za dobry pomysł, pomoc w rozwiązaniu problemu, miłą przysługę, zdobycie nowego projektu, szybką akcję czy zażegnanie sytuacji kryzysowej. Do tego można dołączyć komentarz, który uzasadnia decyzję wręczającego. Liczba kategorii monet jest na razie niezmienna i wynosi dziesięć. W tym roku zdecydowanym liderem jest “pomoc”, a w dalej mamy “ogólne docenienie”, “dobrą robotę” oraz “miłą przysługę”. Warto jeszcze podkreślić, że neciaki są przyznawane systematycznie - przez cały miesiąc, chociaż zdarzają się okresy - głównie przy dużych projektach - kiedy ich wręczanie w konkretnym dniu jest nasilone.
GoodieBox_PL from netizens on Vimeo.
Działanie GoodieBoxa wyjaśnia również to krótkie video.[Iwona] Jak podsumowałbyś dotychczasowe działania z GoodieBoxem? Czy macie jakieś plany na przyszłość związane z nim lub innymi, oryginalnymi sposobami na docenienie swoich pracowników?
[Adrian] Skuteczna komunikacja z pracownikami i budowanie w nich przywiązania i zadowolenia z pracy, to dziś wielkie wyzwanie dla firm. GoodieBox na pewno w niestandardowy sposób wspiera te działania. Zespół ma szansę nie tylko wzajemnie się motywować, ale także zintegrować. Każdy z nas lubi zdobywać punkty, a wymieniać je na nagrody to już szczególnie. Natomiast odpowiedni dobór nazwy punktów daje managerom i działowi HR obraz za co docenia się ich współpracowników. Myślę, że cały czas ten projekt będziemy rozwijać i tworzyć wokół niego kolejne inicjatywy. Warto podkreślić, że nasze rozwiązanie jest elastyczne, co sprawia, że można je sprofilować praktycznie pod każdą firmę.
Blog - najnowsze wpisy
Strony www dla firm zbudowane na miarę. O, jak dobrze to brzmi... i zaskakująco trafnie, jeśli bierzesz pod uwagę, jak d
WaysConf to dwudniowa konferencja dla wszystkich osób związanych z szeroko pojętym środowiskiem UX – projektantów, badac
Sukces startupu technologicznego zależy od wielu czynników, które wzajemnie się przenikają i uzupełniają. Kluczowe jest
Jedno z największych wydarzeń technologicznych w Europie Środkowo-Wschodniej - Perspektywy Women in Tech Summit dobiegło
Rok 2024 zapowiada się niezwykle ekscytująco dla entuzjastów startupów i innowacji! W tym artykule przedstawiamy zestawi