Crossweb

Relacja z UX Poland 2016

, 30 kwietnia 2016
Relacja z UX Poland 2016
Podsumowując kwiecień, który był wyjątkowo intensywnym konferencyjnie miesiącem dla branży User Experience, nie sposób pominąć  UX Poland. Ta ważna konferencja o projektowaniu doświadczeń odbyła się w dniach 11-14 kwietnia w Warszawie. Przez pierwsze 2 dni miały miejsce warsztaty, 2 kolejne wypełnione były wykładami. W tym roku tematy skoncentrowane były wokół odpowiedzialności w projektowaniu.  Tak więc, z jednej strony pojawiała się problematyka mocno zahaczająca o tematy etyczne, skłaniająca do przemyśleń na czym polega rola User Experience Designera. A z drugiej projektowanie, ze szczególnym uwzględnieniem service design, dla instytucji charytatywnych. Jak zawsze kiedy jest mowa o UX nie mogło oczywiście zabraknąć inspiracji. Uczestniczyłam w 2 dniach konferencji kiedy odbywały się wykłady. Oto kilka tematów poruszonych przez prelegentów, które szczególnie mnie zainteresowały. Prezentacja Kendry Shimmell ''Outsourced: ''The New Future of Your Life?'' dotyczyła zjawiska outsourcowania coraz większej ilości zwykłych codziennych czynności aplikacjom oraz firmom, które przy użyciu aplikacji świadczą rozmaite usługi. Użytkownicy wyręczani są w praniu i prasowaniu, w wyprowadzaniu psa czy robieniu zakupów. Wg Kendry w rezultacie pojawia się wrażenie, że coraz mniej się żyje a coraz bardziej jedynie zarządza (za pomocą aplikacji) osobami wykonującymi te czynności. W sytuacji kiedy codzienne obowiązki wykonywane są przez kogoś innego traci się kontakt z rzeczywistością i można wręcz mieć wrażenie oszukiwania a nie życia "na prawdę". Oczywiście analizując tą kwestię to kluczowe jest to, w jaki sposób zaoszczędzony czas zostanie wykorzystany - czy faktycznie zostanie przeznaczony na coś konstruktywnego i wartościowego. Jeśli mowa o oszczędzaniu czasu - czy oby faktycznie outsourcowanie zawsze ma taki efekt? W tym momencie pojawiają się już kwestie ściśle związane z projektowaniem User Experience. Aby outsourcowanie faktycznie miało sens, aplikacje muszą być zaprojektowane tak, aby rzeczywiście rozwiązywały problem nie tworząc przy tym kolejnego - muszą oszczędzać czas i redukować pracę. Przykładowo podczas zakupów przez Internet, przygotowania i wielokrotne rozmowy z konsultantem na temat tego co należy dostarczyć, mogą zająć tyle samo czasu co pójście do sklepu i załatwienie sprawy osobiście. Rozwiązaniem może być  informacja w systemie o celu zakupów (czyli np. przepis) oraz preferencjach i alergiach użytkownika. Dzięki temu, osoby stojące za aplikacją mogą działać w imieniu kupującego i podejmować więcej decyzji np. o konieczności dostarczenia innego produktu. Kolejny przykład to aplikacja do zamawiania taksówek, w której zapisana jest informacja jak dokładnie należy podjechać pod wskazany adres, tak aby nie było konieczności powtarzania tej informacji za każdym razem. Kwestię personalizacji i przypisywania konkretnych informacji do profilu użytkownika poruszył także Wyatt Starosta w swojej bardzo nietypowej i zaskakującej prezentacji "Exposing the Hidden Choreography of Restaurant Hospitality" dotyczącej service design. Wayatt wraz z kilkom innym osobami odegrał scenki, przedstawiające obsługę klienta w standardowej restauracji oraz takiej z 3 gwiazdkami Michelina. Najlepsze restauracje w zakresie obsługi klienta wygrywają umiejętnością wykorzystania informacji, tych które goście podają, czasami także pomiędzy wierszami, oraz tych których nie podają wcale, ale są dostępne np. w sieci. Dzięki przypisaniu do profilu gościa pewnych danych nie zmusza się klienta powracającego do każdorazowego podawania pewnych informacji np. o alergiach. Bez wątpienia jest to duży plus. Jednak posunięcie się o krok  dalej tzn. wyszukiwanie w sieci informacji o kliencie, który zarezerwował stolik by móc wyprzedzić jego oczekiwania podczas wizyty, wg mnie u niektórych może już powodować pewien dyskomfort. Projektowanie usług zyskało zupełnie inny wymiar i nabrało zupełnie innej wartości w prezentacjach Jasona Ulaszek "An Undesigned World Abstract” i Andrzeja Woynarowskiego, który miał prelekcję wraz z Olgą Zawada pt. "How the Great Orchestra of Christmas Charity and its partners realize its projects online and offline". Prezentacja Jasona dotyczyła projektowania usługi wizyty w muzeum ludobójstwa w Ruandzie.  Celem tego projektu było zmiana muzeum upamiętniającego ludobójstwo w instytucję, która pomoże zapobiec podobnym sytuacjom w przyszłości. Natomiast prelekcja Andrzeja dotyczyła projektu - wykonanego we współpracy z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy - usługi wizyty w Wojewódzkim Szpitalu Dziecięcym w Olsztynie. Trzeba przyznać, że przy takich projektach rola projektanta nabiera zupełnie innego znaczenia. Link do prezentacji "An Undesigned World Abstract” Jasona Ulaszek: http://www.slideshare.net/ux4good/an-undesigned-world Ciekawy przegląd inspiracji  ze sfery Internet of Things  zaprezentował Avi Itzkovitch w ''The Invisible Interface: Designing the Screenless Experience''.  Technologia otacza nas, stając się częścią naszego życia i coraz częściej nie przejawia się obecnością ekranu. Brak wyświetlacza sprawia, że interakcja następuje bardzo płynnie, swobodnie i bez żadnych utrudnień. Dla designerów brak ekranu oznacza, że projektując interface muszą myśleć nieszablonowo i bazować na wykorzystaniu m.in. sensorów i możliwości uczenia się danego systemu.  Zastosowane rozwiązania często powodują, że po wyglądzie obiektu można wywnioskować informacje, które standardowo znalazłyby się na wyświetlaczu. Oto cześć z zaprezentowanych przykładów:
  • Ambient Umbrella – światełko ukryte w rączce parasola podświetla się kiedy prognozy pogody wskazują na deszcz
  • BluFit – butelka zmieniając kolor wskazuje czy użytkownik jest odpowiednio nawodniony/odwodniony
  • Proverbial Wallet – portfel, który jest połączony z  kontem bankowym, dzięki temu w momencie zmiany salda na rachunku wibruje, a kiedy na koncie zostaje niewielka kwota do dyspozycji portfel ciężko jest otworzyć
  • Amazon Trash Can – w pokrywie kosza na śmieci umieszczony jest skaner, który sczytuje kody wyrzucanych produktów i od razu zamawia je ponownie w Amazon
  • Dash button (Amazon) – przycisk, który naciska się kiedy dany produkt się kończy, aby został on automatycznie dodany do listy zakupów w Amzon
  • Amazon dash – głośnik i skaner kodów kreskowych w jednym urządzeniu, za pomocą którego tworzy się listę zakupów i automatycznie zamawia w Amazon
  • Nest termostat – ten produkt pojawił się w kilku różnych prezentacjach - termostat, który uczy się preferencji użytkowników i po pewnym czasie, bez konieczności zapisywania ustawień, sam się dostosowuje
  • Sense – budzik wyłączany gestami wykonywanymi w powietrzu nad urządzeniem
  • CubeSensors – urządzenie, które na telefon wysyła informację, czy i w którym pomieszczeniu należy otworzyć okno (można z niego korzystać także bez telefonu – informacja przekazywana jest poprzez zmianę koloru urządzenia)
  • August – Smart Lock – aplikacja, która daje możliwość otwarcia drzwi do domu/mieszkania bez użycia kluczy
  • Dialog – plaster naklejany na skórę dla chorych na epilepsję, który czuwa nad stanem chorego, godzinami przyjmowania leków i pozwala w razie potrzeby łatwo i szybko wezwać pomoc.
  • Beacon – urządzenie które lokalizuje w skali mikro i dostarcza kontekst
  • I ostatni - mocno dyskusyjny przykład - mikro chip wszczepiany pod skórę pracownikom, dzięki któremu mogą oni otworzyć drzwi wejściowe do biura, wymienić się danymi kontaktowymi bez użycia tradycyjnej wizytówki czy obsługiwać firmowa kopiarkę.
Bardzo pozytywnie oceniane było także wystąpienie Macieja Płonka ''Across the corporate universe''. Tutaj link do prezentacji: http://www.slideshare.net/edisonda/across-the-corporate-universe-maciej-ponka-at-ux-poland-2016 Na koniec 2 dobre wiadomości:
  • Prezentacje były nagrywane, jak tylko filmy pojawią się w sieci to zbierzemy je i linki opublikujmy na naszym blogu
  • Kolejne konferencja UX Poland już za rok!
   


Blog - najnowsze wpisy

Geek Week Fest Kraków #7
Krzysztof Hostyński, 30 maja 2017

To już 7 edycja Geek Week Fest w Krakowie. Odbędą się warszaty, barcampy i spotkania i co najważniejsze wstęp na wszystk