en

Logowanie

Nie masz konta? Zapomniałem hasła

Przypomnij hasło

close Wypełnij formularz.
Na Twój adres e-mail zostanie wysłane link umożliwiający zmianę hasła.
Wyślij
<< przejdź do listy podcastów

#19 Sabina Białek i Agata Rączewska o tym, jak uwolnić potencjał kreatywny drzemiący w dzieciach

Gośćmi dziewiętnastego odcinka mojego podcastu są Sabina Białek i Agata Rączewska. Sabina zawodowo zajmuje się projektowaniem innowacyjnych produktów i usług, skupionych na potrzebach użytkownika i prowadzi warsztaty design thinking. Wcześniej pracowała m.in. w Ringier Axel Springer Polska i TVNie, obecnie współpracuje ze startupami. Wierzy, że należy dbać i cenić naturalną kreatywność i empatię charakterystyczną dla dzieci. Jako doświadczona managerka oraz projektantka, kierowana własną twórczą naturą pragnie dać dzieciom możliwość kształtowania przyszłości Ziemi. Wierzy, że pomysły dzieci zasługują na to, by być doceniane i wykorzystywane do budowania lepszej przyszłości świata. Agata, z wykształcenia psycholożka społeczna, jest projektantką i badaczką. Zawodowo zajmuje się projektowaniem User Experience w Allegro. Prowadzi warsztaty kreatywne dla dzieci i dorosłych.


Sabina i Agata, zainspirowane kreatywnością dzieci postanowiły stworzyć polski oddział fundacji Designathon Works, aby szerzyć w naszym kraju metodę pracy projektowej połączoną z edukacją społeczną i ekologiczną oraz z nowoczesnymi technologiami. Tak powstała Planeta Kreatorów, o której działalności dziś porozmawiamy. Metoda, w oparciu o którą pracuje fundacja, pozwala dzieciom wykorzystać posiadaną już wiedzę (z matematyki, biologi czy fizyki) do projektowania innowacyjnych rozwiązań.


Dodatkowo, bierze pod uwagę indywidualne możliwości każdego dziecka, niezależnie od jego pochodzenia, rasy, zdolności czy poziomu edukacji - bo każde dziecko może wieść coś wartościowego.

Dzieci nie są ograniczone tymi procesami, pudełkami, w których my dorośli jesteśmy. Widać to, gdy przeprowadzamy warsztaty z dorosłymi, którym bardzo ciężko jest wyjść z pewnych schematów, które już mają zakorzenione. I gdy wspólnie z dorosłymi szukamy rozwiązań tych samych problemów, nad którymi pracujemy z dzieciakami, rozwiązania wymyślane przez dorosłych są bardziej sztampowe. Dzieci nie boją się swojej kreatywności, dzieci nie boją się wyjść poza to przysłowiowe pudełko” – zauważa Agata.


System edukacji przekazuje wiedzę w bardzo suchy sposób, nie do końca przez doświadczenia, nie do końca przez namacalne poznawanie omawianych problemów. Jest to bardziej teoria, opis. Natomiast my pokazujemy dzieciom cały proces, od momentu zrozumienia problemu do momentu, w którym wychodzą z gotowym rozwiązaniem, z gotowym prototypem, który jest też przetestowany. Chcemy nauczyć dzieci myślenia projektowego i wzmacniać w nich kompetencje XXI wieku, takie jak: inicjatywa, wytrwałość w realizacji zadań, adaptacja, elastyczność, wzbudzanie ciekawości świata, poznawanie problemów globalnych czy rozbudzanie świadomości kulturowo-społecznej” – dodaje Sabina.

Wysłuchajcie całej rozmowy i uwolnijcie kreatywność swoich dzieci! A może także swoją.

Podobne podcasty