en

Logowanie

Nie masz konta? Zapomniałem hasła

Przypomnij hasło

close Wypełnij formularz.
Na Twój adres e-mail zostanie wysłane link umożliwiający zmianę hasła.
Wyślij

Sposoby na rekrutację online okiem specjalistów

Iwona Karczmarczyk, 26 kwietnia 2020
Sposoby na rekrutację online okiem specjalistów

Rekrutacja online dla wielu firm była do tej pory najwyżej dodatkiem. W ciągu ostatniego miesiąca w wielu przedsiębiorstwach nagle stała się jedyną szansą na pozyskanie nowych pracowników. Jak można się domyślić, nie wszyscy są gotowi, by udźwignąć tak duże wyzwanie.


Zapytaliśmy specjalistów z trzech firm o to, jak zorganizować proces rekrutacji online. Przeczytajcie, co mają do powiedzenia na ten temat przedstawiciele Grape Up, Novomatic oraz Bidroom!


Jak wygląda rekrutacja online w Grape Up?


“Rekrutacja zdalna w Grape Up nie jest dla nas nowością, jesteśmy do niej dobrze przygotowani. Sporo naszych działań do tej pory odbywało się w oparciu o rozmowy na odległość, a każde takie spotkanie przebiegało w przyjemnej atmosferze i z troską o nawiązanie dobrych relacji z kandydatami. Rekrutujemy do naszych biur w Krakowie, Białymstoku oraz do niedawno otwartego we Wrocławiu.


Jak to wygląda obecnie? Wszystkie etapy rekrutacji odbywają się zdalnie. Działamy w oparciu o sprawdzone narzędzia do wideokonferencji, typu Zoom. Naszym celem jest stworzyć warunki zbliżone do spotkań na żywo. Rekrutacja jest rozmową, w której mamy okazję poznać się bliżej, pokazać co dla nas jako organizacji jest ważne, jakimi wartościami kierujemy się w codziennych działaniach, a także rozeznać się w oczekiwaniach kandydata.


W części technicznej, z kolei, oprócz serii pytań teoretycznych, kandydat ma okazję poznać częsty tryb pracy programisty w naszej firmie i odtworzyć realia współpracy z klientem, poprzez programowanie w parach (pair programming). Technika ta pozwala stworzyć oprogramowanie wysokiej jakości, w środowisku zmiennych wymagań.


Przygotowując się do rozmowy, warto zadbać o wygodną przestrzeń, dobre światło, zrobienie próby dźwięku oraz obrazu. Ważne jest, aby zapewnić sobie dobry dostęp do Internetu oraz prądu, a także zawsze mieć w pobliżu ładowarkę do laptopa. Czasem w trakcie rozmowy może wyskoczyć coś niespodziewanego, np. naszej uwagi będzie potrzebować małe dziecko lub zwierzę. Warto więc ustalić zasady na początku rozmowy i być otwartym na komunikowanie: czy w danej chwili coś nam przeszkadza, czy potrzebujemy chwili przerwy. Szczególnie w czasach izolacji otwartość, transparentność i empatia na pewno zaprocentują w nawiązaniu dobrej relacji pomiędzy rozmówcami.


Wiele osób jest teraz w pilnej potrzebie znalezienia nowej pracy, dlatego obecnie jeszcze ważniejsza jest dbałość o jakość komunikatów wysyłanych kandydatom. Każdy błędnie wysłany komunikat może zrazić kandydata do danej firmy. Należy informować, czego kandydat może się od firmy spodziewać, z kim odbędą się rozmowy, jakie będą kolejne kroki rekrutacji oraz kiedy może zostać podjęta decyzja o zatrudnieniu. W tym trudnym okresie dbałość o dobrą komunikację i doświadczenia naszych kandydatów jest szczególnie ważna.


Za nami jest już kilka zdalnych onboardingów. Przed pierwszym dniem nowego pracownika przesyłamy mu do miejsca zamieszkania odpowiednio przygotowany komputer wraz z naszym pakietem powitalnym, który zwłaszcza teraz, pomaga nam budować więź z nowym pracownikiem. Udało nam się zachować wszystkie elementy standardowego procesu i tak, zdalnie odbywają się: szkolenie BHP z firmą zewnętrzną, prezentacja o firmie, wdrożenie do projektu z managerem, czy planowanie technicznej ścieżki treningowej z Training Managerem. Nowy pracownik dostaje również do dyspozycji tablicę Trello, w której rozpisane są zadania i szkolenia, które czekają go w okresie wdrożenia. 


A tak witamy na pokładzie nowego Grejpowicza:


W Grape Up stawiamy mocno na komunikację w całym zespole People Operations. Dzięki temu cały proces rekrutacji od momentu aplikacji kandydata, aż do onboardingu działa sprawnie, a wszystkie osoby są na bieżąco informowane o każdym kolejnym etapie. W czasie pracy zdalnej bardzo pomaga nam tablica Kanban, codzienne stand-upy oraz narzędzia takie jak: Slack, Trello czy Zoom. Widzimy, że nasze działania przy wsparciu mieszanki tych elementów przynoszą bardzo dobre efekty, więc być może zostaną z nami na dłużej.”


Komentarz jest wspólnym dziełem zespołu HR Grape Up


Rekrutację online stosuje także zespół Novomatic


“Proces rekrutacji przeprowadzanej online to dla nas nowość. Nie jesteśmy jedyni — większość firm musiała poradzić sobie z tym wyzwaniem w obliczu globalnej epidemii koronawirusa. Naszą czujność wzmogły pierwsze zachorowania na terenie Krakowa, to wtedy w myśl hasła #zostańwdomu zaproponowaliśmy pracownikom możliwość pracy zdalnej. Zadbaliśmy również o kandydatów, przenosząc działania rekrutacyjne do świata wirtualnego.


Rekrutację online prowadzi się zupełnie inaczej, niż kiedy spotykasz się z ludźmi osobiście. Trzeba wiedzieć nie tylko jakich użyć narzędzi do sprawnego przeprowadzenia wywiadu online z kandydatem, ale też jak sprawnie zorganizować współpracę z Hiring Managerem i deweloperami. To właśnie oni często prowadzą wywiady techniczne z kandydatami, oceniając ich wiedzę i kompetencje (Hangouts Meet, Skype, Slack).


Wszyscy przecież teraz rekrutujemy zdalnie! Najważniejsza w tym czasie pozostaje kwestia rozmowy. Zupełnie inaczej prowadzi się ją na żywo, kiedy jej dynamika pozwala sobie przerywać, prowadzić ciekawą dyskusję. Online już nie jest tak łatwo – kiedy mówimy wszyscy na raz, to najzwyczajniej w świecie trudno zrozumieć o co pytamy, jakie odpowiedzi chcemy uzyskać. Dlatego wcześniej ustalamy scenariusz wywiadu, rodzaje zadań do wykonania, ról w trakcie zdalnego interview, jak się będziemy komunikować i jak będziemy sporządzać notatki. Rekrutując zdalnie dbamy o komfort prowadzonych przez nas rozmów, upewniając się także, że wokół nas w domu, gdzie pracujemy, nie ma czynników, które mogą zakłócać przebieg spotkania. Do tego schludny ubiór i uśmiech na twarzy!


Otoczeni i pochłonięci przez technologię, nie zapominamy o podstawach – dbamy, aby każda z osób biorących udział w rekrutacji miała dostęp do Internetu odpowiedniej jakości i właściwie skonfigurowane narzędzia do połączenia się online, prezentowania dokumentów czy zdalnego pulpitu. Warto nie tyle zastanowić się nad tym, z czego będziemy korzystać, ale przede wszystkim jak to działa. Koniecznie trzeba pochylić się nad konfiguracją tych narzędzi i ich współpracą, przeklikać, czy to na pewno „u mnie działa”, zanim połączymy się z kandydatem. Uczenie się, instalowanie, reagowanie na nieprzewidziane usterki już w trakcie spotkania online z kandydatem nie wypadnie profesjonalnie.


Przeprowadzając rekrutację online w NOVOMATIC dbamy też o kandydatów — informujemy wcześniej, z jakich narzędzi będziemy korzystać w trakcie rozmowy, aby mogli sobie sprawdzić, czy na ich sprzęcie wszystko działa. Zadbanie wcześniej o dobrej jakości połączenie video wpływa na sprawne przeprowadzenie rozmowy, jej komfort oraz finalny odbiór firmy w oczach kandydata. A na tym zależy nam najbardziej.


W samym procesie rekrutacji staramy się już nie zmieniać zarówno jego elementów jak i etapów. Logujemy się chwilę przed spotkaniem z kandydatem, tak aby czuł się jak mile widziany gość, następnie upewniamy się, czy jest gotowy na rozmowę. Krótko się przedstawiamy i w trosce o candidate’s experience zaczynamy od small talk – to zawsze pomaga rozładować napięcie. W trakcie samej rozmowy z kandydatem utrzymujemy kontakt wzrokowy, starając się przy okazji robić notatki. Tutaj zdecydowanie pomocne są narzędzia do live coding (Teletype(beta) for Atom, JDoodle, Dotnetfiddle.net, CodePile, Codeshare.io, CoderPad, Codeshare), zdalny pulpit czy Google Docs, które w czasie rzeczywistym pozwalają śledzić tok rozwiązywania zadania lub sposób udzielania odpowiedzi na dane pytanie. 

Wypróbujcie – to działa! Polecamy!”


Iwona Leśniak — Human Resources Manager w NOVOMATIC

Dominika Fujarowicz — Recruitment Specialist w NOVOMATIC

Marcin Smok — Recruitment Specialist w NOVOMATIC


Co o rekrutacji online mają do powiedzenia w Bidroom?


“W świecie rekrutacji zdalnej przeprowadzanie procesów nie jest niczym nowym. Przed pandemią wiele osób zostało zatrudnionych po rozmowach i zadaniach online. W 2015 roku przeprowadzałam się z Polski do Londynu i dostałam pracę jako rekruter w międzynarodowym startupie technologicznym po kilku rozmowach przez Skype. Biuro i przyszłych współpracowników zobaczyłam na żywo dopiero w pierwszym dniu pracy. 


Lubię ludzi i spotkania z nimi, preferuję formę osobistą, na żywo. Ale nie zawsze to jest możliwe i wtedy trzeba się dostosować do sytuacji. 


W Bidroom większość procesów rekrutacyjnych była przeprowadzana w naszym biurze. Jest w świetnym miejscu — historyczna kamienica z nowoczesnych wnętrzem na Rynku Głównym w Krakowie jest naszym wielkim atutem. Jesteśmy dumni z naszego biura i chętnie się nim chwalimy podczas rozmów rekrutacyjnych, które odbywają się w siedzibie firmy. Ponieważ ekipa Bidroom jest międzynarodowa, już wcześniej niektóre rozmowy odbywały się zdalnie i zatrudniliśmy kilka osób — głównie z zagranicy tylko na podstawie rozmów online. Być może dlatego całkowite przejście na rekrutację zdalną w ostatnim okresie było dla nas dość łatwe. Korzystamy z różnych dostępnych narzędzi umożliwiających rozmowy online — Skype, Zoom, Hangouts Meet. 


W ramach onboardingu, pierwszego dnia pracy nowej osoby zostaje wysłany powitalny email do całej firmy. W wiadomości jest zdjęcie nowego członka zespołu i kilka informacji o nim, co lubi, jakie ma pasje, marzenia podróżnicze i oczywiście czym się będzie zajmował w Bidroom. To świetny sposób na przełamanie lodów i pierwsze rozmowy na wirtualnej kawie.


W ciągu ostatnich kilku tygodni udało nam się przeprowadzić cały proces zdalnie z sukcesem — nowy pracownik rozpoczął pracę 1 kwietnia i nie był jeszcze w naszym biurze.”


Katarzyna Jakubowska — Recruitment Manager w Bidroom




Co więcej możemy dodać? Mamy nadzieję, że porady profesjonalistów pomogą wdrożyć skuteczną rekrutację przez Internet w Waszych firmach.


A jeśli szukacie skutecznej metody rekrutacji pracowników — zapraszamy do zapoznania się ofertą Crossjob.



Blog - najnowsze wpisy

Prasówka HR od Crossweb #24
Krzysztof Hostyński, 24 listopada 2020

Obecnie ok. 80% firm deklaruje chęć powtórnego zatrudnienia pracownika, który już kiedyś w niej pracował. Warto zatem za

Prasówka HR od Crossweb #23
Krzysztof Hostyński, 10 listopada 2020

Święta zbliżają się już dużymi krokami, a razem z nimi temat firmowej wigilii. Czy da się ją zorganizować online?Poza ty

Prasówka HR od Crossweb #22
Krzysztof Hostyński, 03 listopada 2020

Strajk Kobiet to wydarzenie na tak dużą skalę, że nie pozostało bez wpływu również na komunikację i działania przedsiębi

Prasówka HR od Crossweb #21
Krzysztof Hostyński, 20 października 2020

Dziś mamy dla Was dużo materiałów o sourcingu — głównie o metodzie boolean search, przydatne porady na wrażliwy temat, j

Prasówka HR od Crossweb #20
Krzysztof Hostyński, 13 października 2020

Czy hiring manager bardziej pomaga czy przeszkadza w rekrutacji? Jak rekrutować przez LinkedIn? A gdy już pomyślnie pozy