Systemy Informacji Wizualnej; współpraca tercetu Architekt-Grafik-Inwestor
Systemy Informacji Wizualnej mają zaskakująco dużo wspólnego z UX. Tyle tylko, że w przestrzeni nie cyfrowej, a tej namacalnej, trójwymiarowej, architektonicznej, publicznej. Kiedy architekci oddadzą do użytku swój projekt, ich rola się kończy. Od tej pory to użytkownicy muszą umieć się w niej poruszać. Żeby im to ułatwić, choćby najlepiej zaprojektowana przestrzeń publiczna powinna być częścią wspólną dwóch dziedzin projektowania — architektonicznego i graficznego.
Tymczasem w powszechnej praktyce rola wykończenia graficznego jest jednak marginalizowana, nie uwzględnia się go w budżecie, nierzadko jedynie „dokleja się” grafikę do już wybudowanego obiektu, co znacząco marnuje jego potencjał w kontekście doświadczeń użytkowników przestrzeni.
Niniejsze wystąpienie ma na celu podkreślić rolę Systemów Informacji Wizualnej jako integralnej części przestrzeni architektonicznej i urbanistycznej. Stanowi próbę wykazania istoty projektu graficznego w procesie projektowania architektonicznego i przede wszystkim - konieczność multidyscyplinarnej współpracy.
Problemy, które poruszy moje wystąpienie:
- Czy architekci powinni projektować System Informacji Wizualnej w budynku?
- Standardy współpracy, a raczej ich brak.
- Grafik branżystą w architekturze?
- Wayfinding z punktu widzenia inwestora.
- Jak to robi Zachód? Jest się od kogo uczyć?
- Kiedy jest odpowiedni moment na to, by zacząć współpracę z grafikiem?
- Co zrobić, kiedy okaże się, że jest już za późno?
- Czy wayfinding, signage, oznakowanie i SIW (System Informacji Wizualnej) to to samo?
Pokażę przykłady 'real life', od koncepcji, do realizacji. Pokażę 'before&after'.
Pokażę jak wygląda dokumentacja 'behind the scenes'.
Pokażę antyprzykłady ""ku przestrodze"", gdzie ewidentnie nie zadbano o wayfinding.
Opowiem o niuansach współpracy Grafik-Architekt, Grafik-Inwestor, albo Grafik-Architekt-Inwestor.