Ghost x Pearson - AI & Tech Talks
- GHOST: Jagoda Janowska, Konstanty Kordas, Patryk Hubicki: Socratic Tutor - Uczenie z wykorzystaniem LLM
- Pearson: Julia May: Benchmarkowanie LLM
- Pearson: Kacper Łodzikowski: Your obligations as Provider/Deployer of AI Systems in the EU in 2025-2026
- Quiz z nagrodami
- Pizza i networking
Miejsce: Centrum Wykładowe PP, ul. Piotrowo 2, Sala Wykładowa nr 8
GHOST: Jagoda Janowska, Konstanty Kordas, Patryk Hubicki: Socratic Tutor - Uczenie z wykorzystaniem LLM
Abstract:
Metoda nauczania Sokratejskiego i jej wiele zalet takich jak pozwalanie uczniowi dojście samemu do odpowiedzi są znane od starożytności. Przed jej szerokim wprowadzeniem i wykorzystaniem jednak stoi kilka przeszkód - potrzeba spersonalizowanego tutora dla każdego ucznia. Nasz zespół pragnął sprawdzić możliwości automatyzacji tego kroku - stworzenie spersonalizowanego, dostępnego Sokratesa dla wszystkich, wspomagając umiejętności krytycznego myślenia oraz spostrzegania błędów. Wykorzystując Azure OpenAI stworzyliśmy prototyp danego modelu, skupionego na pomocy w nauczaniu języka angielskiego.
Bio:
Jagoda Janicka - TBA
Konstanty Kordas - Student 4 roku sztucznej inteligencji. Wieloletni członek KN GHOST, fascynujący się zagadnieniami z NLP, w szczególności LLM-ami oraz ich architekturą. W wolnym czasie pasjonat gier RPG oraz planszowych.
Patryk Hubicki - Absolwent Informatyki ze specjalizacją w Sztucznej Inteligencji pałający szczególną miłością do szeroko pojętego NLP. Aktualnie pracujący nad wprowadzaniem rozwiązań AI w systemach ERP oraz jako Data Analyst. W chwili wolnego można go znaleźć na ścianie wspinaczkowej lub z książką fantasy.
Pearson: Julia May: What do LLMs know about English language?
Abstract:
Dostępne benchmarki do oceny dużych modeli językowych (LLM) zazwyczaj koncentrują się na szerokim zakresie umiejętności LLM, takich jak rozumowanie matematyczne, wiedza akademicka i udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące faktów. Jednak znacznie mniej jest benchmarków i zbiorów danych skupiających się na zdolnościach językowych LLM oraz ich wiedzy na temat języka angielskiego i gramatyki. Jako zespół badawczy skupiający się głównie na zastosowaniach LLM w nauce języka angielskiego, postanowiliśmy stworzyć własny system oceny wiedzy językowej i zdolności językowych LLM. Przygotowaliśmy ponad 20 różnych zadań, z których każde mierzy konkretne umiejętności językowe LLM, aby umożliwić porównanie najnowocześniejszych modeli pod kątem naszych zastosowań. Zaimplementowaliśmy również pipeline oceny oparty na zaprojektowanych zadaniach, wykorzystując Azure AI Studio, oraz stworzyliśmy panel prezentujący wyniki różnych LLM na naszych niestandardowych zadaniach językowych.
Bio:
Od kilku lat pracuję w zespole AI Science w Pearson, koncentrując się głównie na zastosowaniach przetwarzania języka naturalnego (NLP) w usługach automatycznie generujących materiały do nauki języka angielskiego oraz oceniających odpowiedzi uczniów. Ostatnio skupiam się na badaniach nad LLM oraz zastosowaniach modeli językowych w nauce języka angielskiego. Ukończyłam Informatykę (Sztuczna Inteligencja) na Politechnice Poznańskiej. W wolnym czasie trenuję bouldering oraz interesuję się matematyką i neurobiologią.
Pearson: Kacper Łodzikowski: Your obligations as Provider/Deployer of AI Systems in the EU in 2025-2026
Abstract:
Twoja praca jako badacza lub inżyniera zajmującego się AI zmieni się w latach 2025-2026 ze względu na EU AI Act i jego regulacje dotyczące systemów AI w UE. W trakcie tego wystąpienia omówimy dwie główne role przewidziane w rozporządzeniu: Dostawców (np. AI Scientistów opracowujących modele) oraz Wdrażających (np. Inżynierów AI wykorzystujących te modele) oraz ich obowiązki.
Dla Dostawców skupimy się na obowiązkach dotyczących dokumentacji technicznej, zarządzania ryzykiem oraz systemów zarządzania jakością, aby spełniać standardy UE. Dla Wdrażających omówimy środki zapewniające zgodność z przepisami, w tym przestrzeganie instrukcji, zapewnianie odpowiedniości danych oraz wdrażanie nadzoru ludzkiego, monitoringu i raportowania.
Po tej sesji będziesz wiedział, jakie kroki podjąć, aby Twoja codzienna praca była zgodna z EU AI Actem. Osobiście przyczynisz się do odpowiedzialnego rozwoju technologii AI, wywierając pozytywny wpływ na nasze społeczeństwo. Zawodowo zyskasz cenną wiedzę, która pomoże Twojemu pracodawcy unikać kar za niezgodność z przepisami, zwiększając tym samym swoją wartość na rynku pracy i potencjalne wynagrodzenie.
Bio:
Kacper Łodzikowski jest VP of AI Capabilities w firmie Pearson. Jego zespół skupia się głównie na przetwarzaniu języka naturalnego, psychometrii obliczeniowej, interakcji człowiek-komputer oraz etycznym zarządzaniu sztuczną inteligencją. Jest również wykładowcą i badaczem AI na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu.