en

Zaloguj się

close
Nie masz konta? Zapomniałem hasła

Przypomnij hasło

close Wypełnij formularz.
Na Twój adres e-mail zostanie wysłane link umożliwiający zmianę hasła.
Wyślij

Agile w Onecie i Google – na podstawie spotkania CHI Południe

, 08 maja 2013
Agile w Onecie i Google – na podstawie spotkania CHI Południe
Ostatnie spotkanie CHI Południe, które odbyło się jeszcze przed długim weekendem poruszało temat pracy specjalisty UX w projektach prowadzonych metodologią agile.  Poznaliśmy jak to wygląda w Onecie i w Google. CHI POŁUDNIE – AGILE AND LEAN UX   Poniżej prezentuję skrót wystąpień oraz na końcu krótkie porównanie sposobu pracy specjalisty UX w Google i Onecie. (w całym poniższym wpisie stosuje skrót UX jako specjalista user experience)

1) Tomasz Wiszkowski -  pracował nad wprowadzeniem metodyk zwinnych w zespole Google Kraków

Tomek opowiedział o Agile od strony programisty oraz jak wygląda z jego punktu widzenia współpraca ze specjalistą UX. Niestety prezentacja była o wszystkim i o niczym. Mocno przegadane wystąpienie, które trwało ponad 70 minut. Dobre praktyki według Tomka jakie udało mi się zanotować:
  • kluczowy dla programisty w pracy nad projektem jest utrzymanie stan flow
  • pracownicy lepiej pracują jak są od siebie odseparowani (wysokie boksy)
  • najbardziej efektywne zespół to około 8 osób
 

2) Paweł Śmietanka -  o tym jak powstawała nowa wyszukiwarka zumi.

Paweł jako UX projektował nową wyszukiwarkę w zumi i dość obszernie podzielił się z nami wrażeniami z pracy nad tym projektem. Prezentacja była profesjonalnie przygotowana zarówno od strony graficznej jak i sposobu wypowiedzi. Było  widać,  że Paweł ćwiczył tą prezentację wielokrotne wcześniej. Przedstawione w prezentacji etapy pracy nad projektem nowej wyszukiwarki zumi:
  • wizja - powstawała wspólnie z klientem
  • research
  • koncepcja - szybkie szkice na tablicy
  • prototyp - działający maksymalnie prototyp bez grafiki, coś w rodzaju prostej nakładki na silnik wyszukiwania
  • scenariusz
  • projekt funkcjonalny - bardziej praca bezpośrednio z frontowcem a niżeli suche makiety
  • grafika - powstało 11 wersji grafiki
  • badania - prowadzone były na 9 osobach z firmy onet (osoby niezwiązane z projektem i z nietechnicznych działów)
  • puliczna beta - wersja udostępniona dla użytkowników
  • wdrożenie
  Dobre praktyki jakie Paweł wyniósł z tego projektu:
  • UX+Biznes+Programiści+Graficy+SEO+handlowcy -> to powinien być jeden zespół, który tworzy produkt
  • UX powinien "wyjść zza biurka" i dużo pracować z programistami
  • warto podejmować szybkie decyzje i nie bać się ich później zmieniać
  trzy pytania na które warto sobie odpowiedzieć przed projektem:
  • czym jest produkt - opisz produkt jednym zdaniem
  • co jest sukcesem projektu i jak go zmierzyć
  • co zrobić aby ludzie mogli realizować swoje potrzeby i byli zadowoleni
  to czego brakowało Pawłowi w projekcie:
  • graficy nie byli częścią zespołu projektowego, pracowali "na zlecenie"
  • wpływu na niektóre decyzje - np wybór silnika wyszukiwania
 

3) Olena Miliutina - o sposobie pracy UX w sprintach agila - na podstawie pracy w Google i kilku poprzednich firmach

  Z doświadczenia Oleny można wyciągnąć wniosek, że UX w Agile nie ma łatwo ponieważ:
  • jest olbrzmie tempo
  • nie ma czasu na analizę
  • brak chęci zespołu do zmiany raz obranej ścieżki
  • w krakowskim oddziele Googla Olena jest jedyną osobą która zajmuje się user experience
  Uwagi Oleny na co warto zwrócić uwagę przy tworzeniu projektów w Agile:
  • przed pierwszym sprintem UX musi dokłądnie zrozumieć produkt
  • na spotkaniach musi być osoba od której zależy produkt
  • UX nie powinien pracować cały czas z programistami aby nie nauczyć się ich problemów
  • UX pracuje jeden sprint przed developerami
  • testujemy zawsze całość a nie konkretny element (nawet jak zmiana zachodziłą tylko w części projektu)
pełna prezentacja Oleny: http://www.slideshare.net/CHIPoludnie/agile-and-lean-ux  

4) Marcin Szeląg - "startup hack"

Wystąpienie Marcina było o startupach i sposobie ich tworzenia.  Porady, sztuczki i przykłady dla osób rozwijających swoje projekty. Nie przedstawiam streszczenia tego wystąpienie ponieważ świetnie wszystko oddaje prezentacja, a nie widzę sensu jej przepisywać: http://www.slideshare.net/CHIPoludnie/startup-hacks-ms a oto kilka uwag Marcina jakie zanotowałem w czasie prezentacji:
  • tworząc projekt nie warto robić wszystkiego odrazu
  • warto skupić się na jednej kluczowej rzeczy i ją dopracować
  • kluczowe jest szybkie podejmowanie decyzji
  • należy często publikować nowe wersje produktu - nie ma na co czekać
  • ani UX ani technologia nie ma znaczenia gdy nie ma wzrostu zainteresowania użytkowników/klientów
 

Krótkie podsumowanie:

Mogliśmy posłuchać o tym jak wygląda praca specjalisty UX w metodologi Agile  w Onecie i krakowskim oddziale Google. W Google obraz jest pełniejszy bo przedstawiony przez dwie osoby, w Onecie informacje są na podstawie tylko jednego projektu i jednej osoby. Nie mniej takie różnice w głowie mi się budują po tym spotkaniu:
  • praca z programistami:
    • Onet - UX pracuje blisko programistów (defakto pracują razem)
    • Google - UX pracuje z dystansem do programistów aby nie nauczyć się problemów jakie mają programiści
  • zmiany w trakcie projektu
    • Onet - podkreślane było, że UX nie powinien bać się zmieniać zdanie i jest to naturalne w projekcie
    • Google - niechętnie widziane są jakiekolwiek zmiany w już raz podjętych decyzjach
  • udział UX w projektach
    • Onet - w zumi dedykowana osoba do jednego projektu
    • Google - jeden UX w krakowskim oddziale, który musi ogarnąć całość projektów
  • wpływ UX na początkową fazę projektu
    • Onet -  UX na wstępie zastaje już konkretną sytuację na którą nie ma wiekszego wpływu - np wybór silnika wyszukiwania
    • Google - nie było to powiedziane wprost ale można wnioskować, że UX dołącza do projektu na etapie pomysł
  ---- podstawowe dane o tym wydarzeniu:    


Blog - najnowsze wpisy

Czego spodziewać się po UX Poland?
Monika Naleźnik, 13 czerwca 2018

Ogłoszono już termin konferencji UX Poland 2018, a kilka dni temu ruszyła sprzedaż biletów. Wszyscy zainteresowani szero

Zmiany w Crossweb: nowy nagłówek
Krzysztof Hostyński, 24 kwietnia 2018

Końcem marca wprawadziliśmy w Crossweb nowe logo i nową szatę graficzną.Obiecaliśmy wtedy, że w kolejnych miesiącach będ